Bokanbefaling

Bokanbefaling

Anbefales på det sterkeste.

I dag skal jeg faktisk anbefale en bok, jeg leser endel bøker fordelt på mange sjangere og i dag føler jeg faktisk for å anbefale en bok som er litt utenom det vanlige.

Forfatteren David Åleskjær er en fyr jeg ble kjent med gjennom jobben min på Elm Street for endel år siden. David er en kar som ved første øyekast ser ut som alt annet enn en type som har Jesus som sitt store forbilde. Nå er nok heller ikke David prototypen på det man ofte forbinder med å være kristen og det å ha et kristent livssyn. Derfor var det med spenning jeg begynte på boken, ville jeg få noen svar på hvordan forfatteren kan være stor fan av Jesus og samtidig være både skeptisk og kritisk til religion. For meg som blander Jesus, Gud, Allah, Buddha og alle andre guder og religioner i samme gryta og ender opp med og avfeie det som et eventyr. Jeg er vel det som så fint kalles en ateist. Selv om jeg har vanskelig for å forstå hvordan folk kan tro på en høyere makt så respekterer jeg deres valg og forventer derfor at de som tror på noe også respekterer mitt valg som ikke-troende.

Så hva synes jeg om boken? Boken er en samling av blogginnlegg fra Davids blogg «Davids liv» en blogg jeg leser med jevne mellomrom. Boken handler naturlig nok mest om Davids tro, en tro som blir sett på med et skråblikk og ikke minst humor. Det blir også delt ut en god dose kritikk til endel andre kristne miljøer og da spesielt til miljøer som har et ganske snevert syn på det å være kristen, og på hva man kan tillate og ikke tillate seg som kristen og troende. Jeg synes boken gir meg et noe mer nyansert syn på det å være troende, alle er ikke svovelpredikanter som kun er opptatte av å trykke troen sin nedover hodet på andre. Boken er som sagt ganske humoristisk, spesielt de delene som omhandler Davids tidligere liv som kristen misjonær, boken er til tider selvironisk men også alvorlig nok til at forfatteren får frem sine poenger. Jeg gir boken en sterk femmer på terningen.

Jeg vil anbefale boken til alle som er interessert i å få et innblikk i et litt annet livssyn. Les gjerne bloggen som jeg linke til litt lenger opp i innlegget også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *