Trening og psykisk helse.

Trening og psykisk helse.

Jeg vet jeg har lovet dere en humoristisk blogg og det vil fortsatt være hovedmålet men i dag blir det lite humor. Dette innlegget blir nok blant de minst morsomme jeg kommer til å legge ut, og samtidig antagelig blant de viktigste. Jeg vil ta opp temaet trening og psykisk helse, har trening innvirkning på psyken og kan trening være med på å gjøre hverdagen enklere for noen som sliter psykisk?

For å bruke meg selv som eksempel så er svaret et rungende JA.

Jeg fikk diagnosen Bipolar i voksen alder, jeg var 38 år i 2005 da jeg røyk på en smell psykisk og ble innlagt på psykiatrisk avdeling på Ahus. Jeg skal ikke gå inn på detaljene som førte til innleggelsen men heller prøve å fortelle hvordan det å få en diagnose har hjulpet meg med og endelig forstå at jeg har hatt, og fortsatt har, et problem med psyken og at jeg er nødt til å ta tak i endel ting for å kunne fungere så godt som mulig i hverdagen. Etter jeg ble diagnostisert har jeg tenkt mye på når jeg har fungert bra, og ikke minst når jeg har slitt, hva har jeg drevet med de periodene ting har vært bra, og funnet ut at svaret er trening. Under hele barndommen og ungdomstiden drev jeg mye med idrett og trenet jevnlig over lang tid og i disse periodene hadde jeg aldri noen særlige problemer med psyken. I voksen alder har jeg hatt lange perioder både med og uten trening og det er soleklart at periodene med trening har vært de beste periodene for meg når det kommer til å ha en stabil psyke. Så da kommer spørsmålet, hva gjør at trening ser ut til å være god medisin for mennesker med psykiske problemer?

Det finnes både fysiske og psykiske forklaringer på hvorfor trening er en viktig del av psykisk helsevern.

Trening påvirker utskillelsen av flere stoffer i kroppen som kan føre til positive følelser. Det mest kjente stoffet er endorfiner som kalles ”kroppens morfin”.
Disse hormonene utløses blant annet av trening, og gir deg følelsen av glede, velbehag og overskudd. Dette er grunnen til at du føler deg avslappet og lykkelig etter en skikkelig treningsøkt.

En annen faktor er at hvis man er lite fysisk aktiv så vil det ofte føre til fysiske plager som igjen kan føre til at man begynner å slite psykisk altså at man havner i en ond sirkel det kan være vanskelig å komme ut av.

Den psykiske biten går ofte på mestringfølelse, at man føler at man klarer å utrette noe, det kan være alt fra og rett og slett komme seg ut av døren og ta en kort spasertur til å løpe et maraton. Bare det å ta steget ut blant andre mennesker kan være en utfordring for mange og hvis man først har greid det så føler man at man har overvunnet seg selv, noe som igjen gir en følelse av mestring.

Jeg mener at trening er såpass viktig for å holde seg frisk både fysisk og psykisk at trening burde vært på blå resept.

Nå ble dette er ganske langt innlegg om et tema som man kan diskutere i det uendelige så jeg vil bare ønske dere alle sammen god helse, både fysisk og psykisk og husk at når man er på bånn så kan det bare gå oppover.

Linker:

https://helsenorge.no/psykisk-helse/psykisk-helse-og-fysisk-aktivitet

https://forskning.no/forebyggende-helse-overvekt-trening/2013/12/litt-trening-gir-bedre-psykisk-helse

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-psykisk-lidelser/

2 kommentarer til «Trening og psykisk helse.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.