Spørsmål og svar del 1

Spørsmål og svar del 1

Du spør, jeg svarer

Jeg ba for en stund siden om spørsmål til et spørsmål og svarinnlegg og det kom da noen spørsmål. Her føler del 1 av svarene, del 2 kommer tirsdag så følg med.

Spørsmål fra Knut;
Hvorfor trener du med buttplugg når du trener knebøy?

Svar; Det er lett å svare på, når man trener knebøy er det viktig å holde ryggen i riktig posisjon, litt fremoverbøyd i hoftene men viktig å ikke legge seg for langt frampå, og her kommer buttpluggen inn i bildet, for at den ikke skal falle ut så er det viktig å stramme gluteus maximus og da strammer man også automatisk korsryggen så selve bøyet blir korrekt utført. Dessuten så gjør pluggen at prompene ikke høres så godt.

Spørsmål fra Audun;
Kosthold er alltid gøy. Hvor stort inntak av karbo, protein og fett har du pr. dag? Hvor stort er kaloriinntaket sammenlignet med forbrenningen? Hvor ofte trener du kardio? Hva trener du? Favorittøvelse? Hva hater du av trening?

Svar;  Her var det mye å svare på, og jeg skal gjøre mitt beste.
Når det gjelder fordeling av makro så ligger jeg vel på ca. 1,6 gram protein pr. kg. kroppsvekt, så rundt 230-240 gram protein , så blir det vel ca. 900-1000 kcal. Karbohydrater ca. 400 gram, 1600 kcal. Det resterende blir da fett, ca 140 gram, 1260 kcal. Totale kcal blir da rundt 3800 kcal.
Jeg har en dagsforbrenning på ca. 3900 kcal så underskuddet blir ikke så stort men nå er jeg inne i en periode hvor jeg trener ganske hardt for å øke i styrke så jeg tenker ikke så mye på kaloriinntak og forbruk.
Når jeg om noen uker begynner å trene mer normalt igjen vil jeg nok senke kaloriinntaket med ca. 500 kcal pr. dag noe som vil tilsi ca -1/2 kilo i uken.

Når det gjelder kardio så kjører jeg lite av det om dagen ettersom jeg satser mer på styrke, men jeg kommer til å kjøre mer kardio i neste treningsperiode og da blir det nok hovedsakelig intervalltrening på romaskin, 30 sek. full pupp og 30 sek. hvile X8. dette er jævlig slitsomt men funker bra. Planen er 3 kardioøkter i uken.
Nå trener jeg som sagt et spesielt benkpressprogram for å se om jeg kan bli sterkere, dette programmet trener jeg 5 dager i uken over 6 uker, det er benkpress hver økt pluss noen komplimentære øvelser for skyldre, rygg og armer, ben trener jeg ikke i det hele tatt denne perioden.
Neste periode blir mer vanlig byggetrening og da kommer jeg til å kjøre et push/pull/legs-program 6 dager i uken så hver kroppsdel før kjørt seg to ganger i uken.
Favorittøvelsen akkurat nå er heldigvis benkpress, jeg føler at jeg gjør fremskritt og da er det jo ekstra moro.
Hatøvelsen nå er nok knebøy, rett og slett fordi jeg alltid har vært sterk i beina og føler nå at jeg er mye, mye svakere, men det har jo litt med at jeg har en ekstra sekk på 50 kilo å løfte på som ikke var der før.

Spørsmål fra Erlend;
Når får vi se deg i programmet Bloggerne?

Svar; Veldig enkelt å svare på, svaret er at den dagen jeg har mistet all form for selvinnsikt og kritisk sans + at jeg blir tilbudt millionlønn så skal jeg tenke på det. Frem til det så er sjansen større at du ser meg på Skal vi danse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.